משבר דלק

משבר הדלק הגדול שפקד את העולם ואת ארה”ב עצר מספר פרוייקטים מעניינים (בעיקר פרוייקטים עם מנועים רוטורים) וגם מה שכן ירד מפס הייצור גרם למאזדה בעיות כלכליות עקב ביקוש נמוך. מאזדה פנתה לאחד הבנקים המרכזיים ביפן על מנת שיגבה אותה, והגיבוי אכן הגיע אך עם תנאי שמאזדה תמכור חלק ממניותיה.

1977 היא אחת השנים הטובות של מאזדה. מאזדה חשפה את ה-323/GLC בעלת מנוע ה-4 פעימות ומרכב האצ’בק. המכונית הפכה לפופולארית בארה”ב ושינתה מייד את מספרי המכירות של החברה לטובה. שנה לאחר מכן מאזדה חשפה לראשונה את הדור הראשון של ה-RX7 (נקראה גם Savanna) שהתחרתה ישירות ב-Fairlady Z  של ניסאן. ה-RX-7 הפכה מיד לסיפור הצלחה עקב אופיה והתמחור המפתה.

RX-7 / Savanna

RX-7 / Savanna

323/GLC

323/GLC

המכירות החלו לנסוק שוב לאחר חשיפת שתי מכוניות אלו. ייצור מצבר של כלי רכב בשנת 1979 היה 10 מיליון. לקראת סוף השנה פורד רכשה 24.5 אחוז ממניות מאזדה ובמשך 3 שנים מאזדה מכרה את דגמי פורד דרך הסוכנויות שלה ביפן ובארה”ב הטנדרים של מאזדה נמכרו תחת מותג פורד.

מהנעה אחורית לקדמית

ב-1980 נחשפה המשפחתית (323) בעלת ההנעה הקדמית. זהו הרכב הראשון שמאזדה ייצרה עם הנעה קדמית והוא זכה בתואר המכונית היפנית הטובה ביותר ועד 1982 כמיליון יחידות ממנו נמכרו. ב-1981 מרכז הפיתוח של מאזדה (MANA) נוסד בארה”ב והפך להיות מפתח בעל משמעות בפיתוח של המיאטה. ב-1982 מאזדה שחררה את ה-Capella בעלת ההנעה הקדמית שגם קיבלה את התואר המכונית היפנית הטובה ביותר.

Capella-1982

Capella-1982

323-1980

323-1980

ב-1983 Toyo Kogyo חתמה עם KIA על הסכם שותפות ונתוני המכירות הרקיעו שחקים. לחברה היה מספר דגמים במספר סגמנטים אך היה חסר להם עוד משהו והוא… המיאטה.

מאזדה הייתה חברת בת של Toyo Kogyo והחל מתאריך 1/5/1984 Toyo Kogyo נרשמה כמאזדה.

פרק קודם – ממלחמה לצמיחה ושגשוג