רושם ראשוני מהמיאטה החדשה

מאזדה הצהירה שהדור החדש של המיאטה חוזר למקורות, האם היא הצליחה במשימה?

Miata-ND

הקדמה

את המיאטה ראינו במציאות עוד בתערוכת הרכב בפאריז ב-2014 כך שהיה לנו רושם כללי על העיצוב ותא הנוסעים. נסיעת המבחן שבוצעה בארץ הייתה ברכב של אחד הרוכשים הראשונים (שמו שמור במערכת) והיא הייתה קצרה (כמספר קילומטרים). היא בוצעה בכבישים מהירים ולא טכניים, לכן התרשמות מהרכב היא כללית ובסיסית.

נכון ל-2015, המיאטה הישראלית מגיעה בקונפיגורציה עם המנוע החזק (2.0 ליטר) מבין השניים שקיימים בהיצע בשאר מדינות העולם, תיבת הילוכים ידנית בעלת 6 מהלכים פלוס הילוך אחורי וסרן מוגבל החלקה והכל תחת טכנולוגיית ה-SkyActiv החדשה שמלווה את דגמי מאזדה האחרונים.

הרכב שנהגנו היה בצבע אדום, אותו צבע שמלווה את דגמי מאזדה האחרונים בהשקות ובתערוכות רכב בעולם, לטעמי הוא גם הצבע הנכון לדגם החדש. המיאטה הישראלית מגיעה עם חישוקי 17 אינטש קלים מושחמים (מאזדה מכנה את הגימור GunMetal) הכוללים חיישני אוויר בצמיגים במידה 205/45/17. פנים הרכב קיבל גוונים שחורים אך עם תפרים אדומים במושבים שדרך אגב זכו למערכת חימום, אבזור שמעולם לא הגיע לארץ באופן סדיר. לראשונה מאזדה שילבה את צבע המרכב החיצוני בחלק הפנימי והעליון של הדלת וביחד עם דיפוני דלתות עם תפירה אדומה עיצוב הפנים נראה מעניין ומושך מאי פעם, ולמרות שהגוון השחור בולט בו הוא פחות קודר מבעבר.

Miata-ND1

הישיבה במושבים מאוד נוחה ולאדם בגודל ממוצע המושבים מספקים תמיכה ראויה. לוח המחוונים מודרני ומשלב בחלקו צג דיגיטלי המספק לא מעט אינפורמציה חיונית לנהג. בתחום השמע, הדש-בורד כולל את מערכת המולטימדיה המוכרת של מאזדה בשילוב עם כפתור ניווט אשר ממוקם לפני ידית ההילוכים ו-6 רמקולים שמפוזרים בקבינה (המערכת עם ה-9 רמקולים היוקרתית אינה מוצעת כאופציה). עיצוב דיפוני הדלתות מקנים תחושת מרחב לידיים ובסה”כ ההרגשה בקבינה היא נוחה וטובה למרות שמימדי הרכב הצטמצמו מעט משאר הדורות הקודמים. גג הבד שהורכב מאוד מזכיר את גג הבד של הדור השלישי אך עם שיפור משמעותי בבידוד רעשים (חום לא נבדק כי נהגתי בשעות אחה”צ). מנגנון הגג מאפשר את פתיחתו וסגירתו ביד אחת ופיצ’ר נוסף שמגיע ממכוניות יוקרה הוא כשפותחים את הגג החלונות נפתחים מעט כדי לא לגרום נזק לגומיות האטימה.

‘אסטרטגיית הגרם’ הנחתה את מהנדסי המכונית לחסוך בכמה שיותר משקל, לכן, רוב חלקי המתלה וחלקי המרכב הם מאלומיניום. כמו בדור השלישי, הדור החדש לא צוייד בגלגל רזרבי, אלא בקיט ניפוח צמיג במקרה של תקר. תא המטען בעל נפח גדול אך הוא עמוק וסף ההטענה גבוה מידי אך עדיין בגבול הסביר. בניגוד לשני הדורות הראשונים אבל זהה לדור השלישי המצבר מוקם בתא המנוע, ככל הנראה מסיבת חלוקת משקל שווה בין הסרנים.

Miata-ND-boot

נוהגים

מתניעים את המנוע ומיד מרגישים את הטונים בעלי האופי הספורטיבי שבוקעים ממערכת הפליטה. לוחצים על הדוושה השלישית ומגלים שהדוושה רכה ונקודת החיכוך של דיסקת המצמד עם גלגל התנופה מעט מעורפלת אך בתחושה הכללית מהלך הדוושה מרגיש לי טוב ומאוד נח. דוושת הגז שממוקמת בתחתית המרכב במקום על קיר האש מעט נמוכה מדוושת הבלם, דבר שמאפשר לנהגים מיומנים להשתמש בטכניקת עקב-אגודל בתנאי נהיגה מסויימים. אחד הדברים הטובים במיאטה הוא הגיר וזה מתבטא בעיקר בשילוב ההילוכים השונים. כל הילוך משתלב חלק ובאופן מדוייק למדיי. משלבים לראשון ונוסעים.

בתאוצה המכונית מרגישה קלה אך היה טוב אילו עוד כמה סוסים היו מופיעים באורווה. לא נהגנו במיאטה בכבישים שבהם היא באה לידי ביטוי הכי טוב, אך בנסיעה מנהלתית היא התגלתה כנוחה למדיי, והרגשתי שאני נמצא ‘בבית’ בדיוק כמו במיאטה האישית שלי שהיא מהדור הראשון. שאון המנוע הספורטיבי יעלם מעט אם תפתחו את הגג אך בנסיעה עם גג סגור תרגישו את שאון המנוע חזק יותר והוא מגיע דווקא יותר מאזור המנוע/מרכז הרכב ופחות ממערכת הפליטה. ההגה בעל התגבור החשמלי שנכנס בפעם הראשונה למיאטה גרם להרבה לחשוש שאולי הוא יאכזב אך בנסיעה הקצרה שביצעתי הוא הרגיש לי מדוייק ובעל משקל נכון וכל שנותר הוא לבחון את ההגה בכבישים יותר טכניים. חשוב לציין שמאז ומתמיד כוחה של המיאטה מעולם לא היה בתאוצות מ-0 ל-100 אלא בעיקר בשילדה שלה שמצליחה להתמודד יפה בכבישים הלא ישרים. אני מאמין שגם כאן הדור החדש לא יאכזב והיא תפגין את יכולותיה בהצלחה.

Miata-ND-engine

כנראה כוונותיה של מאזדה שהדור החדש חוזר למקורות התממשו ובאו לידיי ביטוי בדמות משקל נמוך, פשטות והחיבור של הנהג למכונה בה הוא נוהג. מאזדה אפילו ציידה את המיאטה החדשה בחישוקים בעלי 4 ברגים, בדיוק כמו בדור הראשון והשני, סוג של חזרה לאחור.

לסיכום

המיאטה החדשה מודרנית, קלה ומהנה לנהיגה. רק חבל שהמחיר בארץ גבוה, אבל אשמים בעיקר המיסים שהרוכש נאלץ לשלם. האם לגרסאת ה-1.5 יכול להיות מקום בשוק המקומי? לא בטוח. למרות שה-1.5 קיבלה ביקורות לא רעות בעיתונות הרכב העולמית, לא בטוח שכאן בארץ היא תתקבל באהדה, אבל היא אולי תתאים לכאלה שמוכנים להתפשר על ביצועי המנוע ועדיין מחפשים את חווית הגג הפתוח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.